Skip to main content
Skup aut Warszawa – natychmiastowy kontakt. Dojazd do właściciela samochodu 7 dni w tygodniu o każdej porze.

Chińskie samochody: Czy podbiją polski rynek?

Chińskie samochody: Czy podbiją polski rynek?

Chińskie samochody zyskują na popularności na polskim rynku, wzbudzając zainteresowanie zarówno konsumentów, jak i analityków branżowych. Wzrost rejestracji chińskich aut, w tym SUV-ów i modeli elektrycznych, wskazuje na rosnące uznanie dla marek takich jak Chery czy MG – brytyjskiej marki, która od 2007 roku jest własnością chińskich firm. Skokowy wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów z Chin w pierwszych miesiącach 2024 roku sygnalizuje szersze przyjęcie chińskich samochodów osobowych na polskim rynku, co może zwiastować znaczące zmiany w krajobrazie motoryzacyjnym kraju.

Z analizy wynika, że chińskie auta, w tym nowe marki samochodów i modele SUV, przyciągają uwagę dzięki atrakcyjnym cenom i coraz lepszej jakości. Artykuł ten zagłębia się w fenomen chińskich samochodów, eksplorując ich ekspansję na polskim rynku, przybliżając najbardziej obiecujące modele i marki samochodowe z Chin, takie jak Omoda 5 czy MG ZS, oraz analizując potencjalne konsekwencje tej tendencji dla europejskiego sektora motoryzacyjnego.

Geneza chińskiej ekspansji motoryzacyjnej

Chińskie marki samochodowe zaczynają przełamywać dominację gigantów z Europy, Ameryki, Japonii i Korei w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki długoterminowym wpływom i doświadczeniu zdobytym na nowych terytoriach, chińskie firmy rozpoczęły agresywną ekspansję poza granicami Chin. Chociaż samochody z silnikami benzynowymi nadal dominują w eksporcie, sytuacja szybko się zmienia, a Nowe Pojazdy Energetyczne (NEV) stanowią już 25% chińskiego eksportu samochodowego w pierwszym kwartale 2021 roku. NEV stają się głównym celem globalnej ekspansji dla chińskich producentów samochodów.

  • Rozwój branży NEV w Chinach: Wczesny i wszechstronny rozwój branży NEV w Chinach, w połączeniu z konkurencyjnym łańcuchem dostaw i dużymi możliwościami produkcyjnymi, daje tej branży znaczącą przewagę.
  • Technologia i zasoby: Chińscy producenci baterii stosują przystępną cenowo technologię LFP i zapewnili sobie globalne zasoby litu, co gwarantuje optymalną kontrolę kosztów i stabilność komponentów dla chińskich producentów samochodów ekspandujących za granicę.
  • Ekspansja na rynek europejski: Zachodnia Europa jest głównym celem chińskiej ekspansji NEV ze względu na jasny harmonogram wycofywania pojazdów na paliwa kopalne i rosnącą inflację, co czyni chińskie NEV atrakcyjną opcją dla europejskiego rynku.

Chińscy producenci samochodów już zdominowali rynek NEV w Azji Południowo-Wschodniej, z prognozowanym 72% udziałem w rynku w 2024 roku. Wejście na nowy rynek wymaga znaczących inwestycji, w tym zakładania salonów, systemów wsparcia sprzedaży, infrastruktury ładowania oraz dostosowania się do lokalnych przepisów, co wiąże się z istotnymi kosztami. Kluczem do sukcesu chińskich marek samochodowych na globalnej scenie jest ich zdolność do utrzymania konkurencyjnej przewagi przy jednoczesnym ponoszeniu tych dodatkowych wydatków. Ekspansja chińskich firm motoryzacyjnych zmienia rynek pojazdów elektrycznych (EV), a Chiny jako znaczący gracz w globalnym przemyśle motoryzacyjnym, z 52% udziałem w rynku w największym na świecie rynku samochodowym, coraz bardziej skupiają się na rynkach zagranicznych.

Zachodnia Europa jest głównym celem chińskiej ekspansji NEV ze względu na jasny harmonogram wycofywania pojazdów na paliwa kopalne i rosnącą inflację, co czyni chińskie NEV atrakcyjną opcją dla europejskiego rynku.

Omoda 5 – chińska nowość na polskim rynku

Omoda 5, produkowany przez Chery International, to kompaktowy SUV, który zadebiutuje na polskim rynku w maju 2024 roku. Będzie dostępny zarówno w wersji benzynowej, jak i elektrycznej, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla różnych grup konsumentów. Wersja benzynowa wyposażona jest w silnik 1.6 o mocy prawie 200 KM, natomiast wersja elektryczna, Omoda 5 EV, posiada pełne pokrywy kół poprawiające aerodynamikę.

Omoda 5 Wersje i ceny:

  • Wersja benzynowa: 1.6-liter, 200 KM, dwusprzęgłowa skrzynia biegów
  • Wersja elektryczna (Omoda 5 EV): 15 kWh bateria, około 150 km zasięgu
  • Cena: Szczegóły cen nie są podane, ale oczekuje się, że będzie znacząco tańszy niż porównywalne modele od Hyundai, Skoda czy Kia

Wyposażenie i bezpieczeństwo:

  • Wnętrze: Wysoko zamontowana, płaska konsola i cyfrowy panel instrumentów
  • System infotainment: Obsługa Android Auto i Apple CarPlay
  • Bezpieczeństwo: Automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, monitorowanie uwagi kierowcy
  • Testy bezpieczeństwa Euro NCAP: Wysokie oceny, doskonały wynik

Design i przestrzeń:

  • Przestrzeń wewnętrzna: Przestronne wnętrze z dużą ilością miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu
  • Bagażnik: 360 litrów, z możliwością zwiększenia do 1075 litrów po złożeniu tylnych siedzeń Design: Atrakcyjny design, kompaktowy SUV coupé o długości 440 cm, wysokości 158.8 cm, rozstawie osi 263 cm i podstawowej pojemności bagażnika 378 l

Omoda 5 wyróżnia się na tle konkurencji nie tylko ceną, ale także bogatym wyposażeniem i nowoczesnym designem. Planowane otwarcie około 20 salonów w głównych polskich miastach z zamiarem rozszerzenia do 40-50 salonów, które będą również pełnić funkcję punktów serwisowych, pokazuje zaangażowanie marki w obsługę klienta i dostępność swoich produktów w Polsce.

Jeżeli planujesz sprzedaż swojego używanego samochodu to skontaktuj się z nami oferujemy skup aut Mazowieckie.

MG ZS – brytyjskie korzenie, chińska innowacja

MG ZS to kompaktowy SUV, który łączy w sobie brytyjskie korzenie z chińską innowacją, oferując przestronne wnętrze i pełne wyposażenie technologiczne w przystępnej cenie. ZS będzie dostępny na polskim rynku w dwóch wersjach – Excite i Exclusive – MG ZS wyróżnia się na tle konkurencji i ma moim zdaniem szansę namieszać na rynku SUVów w Polsce.

Podstawowe informacje o MG ZS:

  • Silnik: 1.5 DOHC VTI-tech, 4-cylindrowy lub 1.0 T-GDI, 3-cylindrowy
  • Moc: 106 KM
  • Cena startowa: od 79,800 PLN
  • Pojemność bagażnika: 448 litrów
  • Oświetlenie: Pełne reflektory LED
  • Koła: 17-calowe felgi aluminiowe

Wersje wyposażenia:

Excite:

  • 10-calowy ekran dotykowy
  • Apple CarPlay i Android Auto
  • Klimatyzacja
  • Czujniki parkowania z tyłu
  • Tempomat

Exclusive:

  • Nawigacja satelitarna
  • Wirtualny kokpit
  • System audio z 6 głośnikami i dźwiękiem 3D
  • Fotele z skóry i zamszu
  • Światła przeciwmgielne
  • Panoramiczny dach

MG ZS jest nie tylko praktycznym wyborem dla osób szukających przestronnego SUV-a w rozsądnej cenie, ale także odzwierciedla międzynarodowy styl z wyraźnie brytyjskim charakterem. Dzięki dwóm dostępnym typom silników i opcji łączenia 1.5 DOHC VTI-tech z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 1.0 T-GDI z 6-biegową manualną lub automatyczną skrzynią, MG ZS oferuje elastyczność dopasowaną do potrzeb kierowcy. Jego wyjątkowo przestronne wnętrze zapewnia komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerom, a 448-litrowy bagażnik sprawia, że MG ZS jest jednym z najbardziej przestronnych SUV-ów w swoim segmencie.

Sprzedaj szybko używany samochód – skup aut Warszawa.

BAIC – ofensywa pełnym wyposażeniem

BAIC Group, chiński gigant motoryzacyjny, zaliczany do największych producentów samochodów na świecie, robi znaczące kroki na polskim rynku. Jego obecność globalna obejmuje operacje w różnych krajach, w tym w Europie, Afryce i Azji, co świadczy o międzynarodowym zasięgu i ambicjach firmy. Partnerstwa z renomowanymi markami, takimi jak Daimler, Magna International i Hyundai, dodatkowo wzmacniają pozycję BAIC na rynku motoryzacyjnym. W 2021 roku, zanotowano sprzedaż na poziomie 2.1 miliona pojazdów, co stanowi wzrost o 13.4% w porównaniu do roku 2020, a przychody firmy wzrosły o 22.6%, osiągając wartość około 210 miliardów CNY (31.5 miliarda USD).

W Polsce, BAIC wprowadził trzy modele: Beijing 3, Beijing 5 i Beijing 7, które zyskują na popularności dzięki atrakcyjnemu stosunkowi ceny do jakości. Modele te dostępne są w 10 salonach na terenie Polski, z planami rozszerzenia sieci do 35 salonów do roku 2025. Co ważne, wszystkie modele oferowane są z bogatym wyposażeniem standardowym. Ceny modeli rozpoczynają się od 78,900 PLN za Beijing 3, 127,900 PLN za Beijing 5, Cena za model Beijing 7 jeszcze nie jest znana.

Gwarancje i serwis:

  • 5-letnia gwarancja z limitem 100,000 kilometrów
  • 5-letnia gwarancja na lakier
  • 10-letnia gwarancja na perforację nadwozia

Dostępne modele i ich specyfikacje:

  • Beijing 3: 1.5T R4, 150 KM, 6MT, zużycie paliwa: 6.4 l/100 km
  • Beijing 5: 1.5T R4, 177 KM, 7DCT, zużycie paliwa: 7.2 l/100 km
  • Beijing 7: 1.5T R4, 177 KM, 7DCT, zużycie paliwa: nieokreślone

Warto zauważyć, że marka BAIC, dzięki swojej ofercie, staje się coraz bardziej rozpoznawalna i ceniona na polskim rynku. Elektryczna marka pojazdów BAIC, NIO, również zyskuje na popularności, co może świadczyć o rosnącym zainteresowaniu polskich konsumentów ekologicznymi rozwiązaniami w transporcie.

Elektryczna rewolucja marki BYD w Polsce

W Polsce marka BYD, znana z produkcji elektrycznych pojazdów, wprowadza na rynek swoje innowacyjne modele, w tym MG4 dostępny w trzech wersjach, z cenami wahającymi się od 125,200 PLN do 169,900 PLN. Dodatkowo, BYD przedstawiło w pełni elektryczny minivan, który może pochwalić się zasięgiem rzeczywistym na poziomie 250-270 kilometrów oraz prędkością maksymalną 140 km/h. Co więcej, bezpieczeństwo jest kluczowym aspektem tego pojazdu, który wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych, strefy zgniotu z przodu i z tyłu oraz belki zabezpieczające przy bocznych uderzeniach.

  • Technologia baterii: Baterie poddawane są testom na wpływ, temperaturę i napięcie, aby zapewnić bezpieczeństwo.
  • Ładowanie: Możliwość ładowania na kilka sposobów, w tym z gniazdka domowego, domowej ładowarki 10 kW, stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW oraz awaryjnego ładowania z innego pojazdu elektrycznego.
  • Homologacja europejska: Pojazd uzyskał europejską homologację, co jest ważnym krokiem na drodze do wprowadzenia go na rynek polski.

BYD, prywatna firma założona w 1995 roku, wchodzi na polski rynek elektrycznych samochodów poprzez pięć dealerów, oferując trzy modele: BYD ETP3, BYD ETM 6 oraz BYD ETH8. Model BYD ETP3, będący najbardziej przystępnym cenowo samochodem elektrycznym oferowanym przez BYD w Polsce, stanowi konkurencję dla popularnych modeli takich jak Passat czy Tesla, oferując zasięg 275 km w mieście i 233 km w warunkach mieszanych. Z kolei BYD ETM 6, zaprojektowany z myślą o użytkowaniu miejskim, dysponuje 7,5-tonową ładownością i zasięgiem 200 km przy pełnym naładowaniu baterii. BYD ETH8 to 19-tonowa elektryczna ciężarówka z zasięgiem 200 km i maksymalną prędkością 90 km/h.

Konsekwencje chińskiej ekspansji na rynek europejski

Ekspansja chińskich samochodów na rynku europejskim niesie ze sobą szereg konsekwencji, które mogą zaważyć na przyszłości branży motoryzacyjnej w Europie. Europejska Komisja prowadzi dochodzenie w sprawie potencjalnych niesprawiedliwych dotacji na rzecz chińskich pojazdów elektrycznych, co może dać im nieuczciwą przewagę na rynku europejskim. Chińscy producenci mają przewagę w produkcji baterii dzięki dostępowi do surowców i zaawansowanym procesom, co jest kluczowe, biorąc pod uwagę rolę baterii i oprogramowania w nowoczesnych samochodach.

Wpływ na producentów europejskich:

  • Zagrożenie dla europejskich producentów: Wzrost liczby chińskich pojazdów na rynku UE jest postrzegany jako potencjalne zagrożenie dla europejskich producentów samochodów.
  • Spadek produkcji w Europie: Produkcja samochodów w Europie może spaść o 37% z 4,4 miliona jednostek w 2022 roku do 2,7 miliona w 2030 roku.
  • Spadek eksportu do Chin: Eksport europejski do Chin może spaść z 480 000 jednostek w 2022 roku do 290 000 w 2030 roku, co grozi utratą 7 miliardów euro rocznego zysku netto.

Wpływ na rynek i gospodarkę:

  • Straty dla UE: UE może stracić ponad 24 miliardy euro w 2030 roku, co stanowi 0,15% jej PKB z 2021 roku.
  • Większy wpływ na niektóre kraje: Gospodarki zależne od przemysłu motoryzacyjnego, takie jak Niemcy, Słowacja i Czechy, mogą doświadczyć bardziej znaczącego wpływu (do 0,4% ich PKB).

Ceny i popularność:

  • Przewaga cenowa: Chińskie samochody są średnio tańsze od europejskich, z niektórymi modelami tańszymi nawet o 20%.
  • Rośnie popularność: Chińscy producenci samochodów zyskali ogromną popularność w 2023 roku, nie tylko na swoim rodzimym rynku, ale także w innych regionach, w tym w Europie.

Rozwój sytuacji związany z dochodzeniem Komisji Europejskiej oraz rosnąca obecność chińskich marek samochodowych w Europie będzie miał długoterminowe konsekwencje dla przemysłu motoryzacyjnego na Starym Kontynencie. W miarę jak chińscy producenci zwiększają swój udział na rynku europejskim samochodów elektrycznych, europejscy producenci mogą być zmuszeni do przemyślenia swoich strategii cenowych, inwestycji w innowacje oraz budowania silniejszych partnerstw, aby utrzymać konkurencyjność.

Comments (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *