Skip to main content
Skup aut Warszawa – natychmiastowy kontakt. Dojazd do właściciela samochodu 7 dni w tygodniu o każdej porze.

Jak zmieniły się preferencje Polaków przy zakupie samochodu w ostatnich latach?

Jak zmieniły się preferencje Polaków przy zakupie samochodu w ostatnich latach?

Rynek motoryzacyjny w Polsce przechodzi ciekawe zmiany, które warto dokładnie prześledzić. Podczas gdy w Unii Europejskiej obserwujemy spadek sprzedaży nowych samochodów, w naszym kraju sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Polacy nadal chętnie inwestują w nowe pojazdy, a ich preferencje w zakresie wyboru modeli i napędów ewoluują w ciekawym kierunku.

W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tym trendom, analizując dane z ostatnich lat oraz prognozy na najbliższą przyszłość. Postaramy się zrozumieć, co kryje się za zmianami zachodzącymi na polskim rynku motoryzacyjnym i jak wpływają one na branżę oraz decyzje zakupowe konsumentów.

Odejście od tradycyjnych kombi na rzecz hatchbacków i SUVów

Jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest spadek popularności samochodów z nadwoziem typu kombi na rzecz rosnącego zainteresowania modelami hatchback. Jeszcze w latach 2010-2015 niemal co trzeci samochód to było kombi. Dziś raczej próżno szukać tak wielu kombi, w szczególności wśród nowych modeli samochodów, za to na każdym rogu znajdziemy SUVa.

Suvy zyskały w Polsce wielką popularność, w sumie są kombinacją tego co było potrzebne a wiec samochodu wysokiego z dobrą widocznością i odpowiednim bagażnikiem. Pewien stereotyp z dużych 4×4 przeszedł na suvy jakby to były terenówki i zapewne mocno to wpłynęło na popyt.

Diesel traci na popularności, zyskują alternatywne

Kolejnym interesującym zjawiskiem jest stopniowe odchodzenie od silników Diesla na rzecz innych rodzajów napędów. Jednocześnie zyskują na popularności samochody hybrydowe oraz elektryczne. W Polsce diesel królował od lat 90, ale najpierw wyrównał się z benzyną by później być coraz rzadziej wybieranym rodzajem napędu. Gdy dołoży się do całości hybrydy i elektryczne samochody z silnikiem diesel mocno tracą na znaczeniu w Polsce.

Dominacja marek premium

Ciekawa zmiana zachodzi również w zakresie preferowanych marek samochodów. Choć tradycyjnie wśród najpopularniejszych pozostają takie marki jak Toyota, Ford, czy Opel, to zauważalny jest wzrost udziału segmentu premium BMW, Mercedes czy Cupra są tego najlepszym przykładem.

Preferencje silnikowe – mniejsze jednostki zyskują na znaczeniu

Analiza danych pokazuje również interesujące zmiany w zakresie preferowanych pojemności silników. O ile kiedyś zależało nam na wysokiej pojemności silnika i poszukiwane były silniki 2-3 litrowe, tak teraz szukamy raczej ekonomicznych silników o pojemności 1.2 – 1.8 l.

Ma to głównie związek z rosnącymi kosztami paliwa oraz ubezpieczenia, które są uzależnione od pojemności silnika. Dodatkowo wśród klientów coraz bardziej popularne są samochody maksymalnie 8-letnie, które mają nowocześniejsze i bardziej oszczędne silniki, a przy okazji zapewniające wjazd do miast po wprowadzeniu SCT – przeczytaj więcej o strefie czystego transportu.

Wzrost akceptacji dla wyższych przebiegów

Ciekawym zjawiskiem jest również stopniowe odchodzenie od postrzegania samochodów z wysokim przebiegiem jako “złych” zakupów. Podczas gdy jeszcze na początku XXI wieku klienci zdecydowanie preferowali pojazdy z niskim przebiegiem, obecnie coraz częściej akceptują auta z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km. Oczywiście wciąż najchętniej wybierane są samochody z dużo mniejszym przebiegiem, ale coraz więcej osób jest skłonnych rozważyć dobrze utrzymany egzemplarz, nawet jeśli ma on “na liczniku” więcej kilometrów.

Popularność 4-8-letnich samochodów

Najwięcej zainteresowania budzą pojazdy w wieku 4-8 lat. Stanowią one ponad połowę wszystkich transakcji. Jednocześnie spadła liczba kupowanych używanych samochodów mających mniej niż 3 lata. Wydaje się, że coraz więcej klientów sięga po nieco starsze, ale dobrze utrzymane egzemplarze, zamiast inwestować w najnowsze modele.

Zmiany na rynku nowych aut

Choć nasz artykuł koncentruje się głównie na rynku samochodów używanych, warto wspomnieć również o trendach obserwowanych na rynku nowych pojazdów. Dane PZPM pokazują, że w I kwartale 2024 roku rynek nowych aut w Polsce odnotował imponujący wzrost o 12,7% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Co ciekawe, siła ciężkości zakupów przesuwa się w stronę klientów indywidualnych – ich udział w rynku wzrósł o 13%, podczas gdy klienci instytucjonalni tracą na znaczeniu. Rośnie również popularność marek premium, które stanowią już ponad 1/4 całego rynku.

Finansowanie zakupów nowych aut

Rosnące zainteresowanie zakupem nowych samochodów, zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firmowych, sprawia, że coraz ważniejszą rolę odgrywają różne formy finansowania tych transakcji. Oprócz klasycznego kredytu, klienci mogą skorzystać z leasingu, abonamentu czy wynajmu długoterminowego.

Prognozy na przyszłość

Analizując bieżące trendy na rynku motoryzacyjnym w Polsce, raczej jak zawsze coś się zmieni i to już niebawem. Choć rynek nowych aut wciąż dynamicznie rośnie, to dynamika wzrostów będzie stopniowo się obniżać.

Prognozy specjalistów wskazują, że w całym 2024 roku liczba rejestrowanych samochodów może wzrosnąć o około 5% w stosunku do roku poprzedniego. Jednocześnie oczekiwany jest dalszy spadek tempa wzrostu cen nowych pojazdów, co powinno korzystnie wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów.

Podsumowanie

Podsumowując, rynek motoryzacyjny w Polsce przechodzi ciekawe przeobrażenia. Obserwujemy odchodzenie od tradycyjnych kombi na rzecz modeli hatchback, spadek popularności silników Diesla przy jednoczesnym wzroście zainteresowania samochodami hybrydowymi i elektrycznymi. Zyskują również marki premium, a wśród preferowanych napędów coraz większe znaczenie mają mniejsze jednostki do 2000 cm3.

Jednocześnie klienci stopniowo zmieniają podejście do samochodów z wyższymi przebiegami, a w strukturze wiekowej aut używanych dominują modele 4-8-letnie. Rośnie również rola rynku krajowego w strukturze sprawdzanych pojazdów.

Na rynku nowych aut obserwujemy z kolei dynamiczny wzrost rejestracji, przy czym siła ciężkości przesuwa się w stronę klientów indywidualnych. Sprawia to, że coraz większego znaczenia nabierają różnorodne formy finansowania zakupów, od kredytów po leasing czy najem.

Choć prognozowany jest dalszy, choć stopniowo wolniejszy, wzrost rynku motoryzacyjnego w Polsce, to z pewnością warto śledzić, w jakim kierunku będą podążać preferencje polskich konsumentów w nadchodzących kwartałach i latach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *