Jak Polacy oceniają stan dróg w Polsce?
Drogi w Polsce od dawna budzą wiele kontrowersji i narzekania. Kierowcy skarżą się na fatalny stan nawierzchni, dziury w asfalcie oraz niewłaściwe oznakowanie dróg. Czy te narzekania mają swoje uzasadnienie w rzeczywistości? Przeprowadzone badania oraz analiza danych wskazują na pewne problemy z infrastrukturą drogową w naszym kraju.
Spis treści
Stan dróg w regionach Polski
Według przeprowadzonego badania, blisko 78% polskich kierowców ocenia, że drogi w ich regionie są w fatalnej kondycji. Aż 3/4 ankietowanych przyznało, że uszkodziło swoje auto na dziurawym asfalcie. Największe problemy dotyczą dróg krajowych i osiedlowych. Mieszkańcy województwa dolnośląskiego, łódzkiego i pomorskiego szczególnie narzekają na stan dróg w swoim regionie.
Z kolei mieszkańcy województw podkarpackiego, podlaskiego i mazowieckiego oceniają stan infrastruktury drogowej jako najlepszy. Jednak nawet tam większość respondentów nie była zadowolona z jakości nawierzchni.
Inwestycje w polską sieć dróg
Polska sieć dróg szybkiego ruchu systematycznie się rozwija. W ciągu ostatnich pięciu lat oddano inwestycje o wartości ponad 1 miliarda i 826 milionów złotych. Premier oraz ministrowie wielokrotnie przecinali wstęgi na nowo otwieranych odcinkach polskich ekspresówek i autostrad. Mimo to, narzekania na stan dróg wciąż się pojawiają.
Przyczyny złego stanu dróg
Z czego bierze się ten dysonans pomiędzy inwestycjami w infrastrukturę drogową a ocenami kierowców? Okazuje się, że problemem nie jest tylko brak remontów czy zły stan nawierzchni. Przyczyną złego stanu dróg jest również niewłaściwe oznakowanie oraz zbyt intensywny ruch, zwłaszcza ciężarówek.
Badania wykazują, że przeładowane ciężarówki stanowią od 14 do 23% wszystkich pojazdów na drogach i powodują od 35 do 70% zniszczeń w nawierzchni. Niestety, wyłapywanie takich pojazdów przez Inspekcję Transportu Drogowego od lat przynosi mizerne efekty.
Najbardziej zniszczone regiony
Analiza stanu dróg w poszczególnych regionach Polski pokazuje, że najwięcej dróg wymaga pilnych remontów w województwach małopolskim, śląskim, lubuskim, łódzkim oraz dolnośląskim. W Małopolsce ponad połowa nawierzchni dróg nadaje się do remontu, podobnie jak w Województwie Śląskim.
Z kolei najmniej zniszczone drogi znajdują się w województwach zachodniopomorskim, podlaskim oraz pomorskim. W tych regionach stan dróg jest doby lub bardzo dobry, a kierowcy nie muszą obawiać się o stan zawieszenia i ogumienie swoich pojazdów.
Inwestycje w remonty dróg
W ostatnich latach możemy zauważyć spadek wartości inwestycji remontowych. W 2017 roku na remonty dróg przeznaczono 621,2 miliona złotych, natomiast w 2021 roku już tylko 289,1 miliona złotych. To oznacza, że fundusze na remonty dróg niższej kategorii z roku na rok się kurczą.
Najwięcej remontów dróg przeprowadzono w Poznaniu, Warszawie oraz Opolu, natomiast najmniej w Katowicach, Lublinie oraz Bydgoszczy. Warto jednak zauważyć, że liczba remontów dróg zależy również od liczby dróg krajowych/autostrad na danym obszarze.
Koszty uszkodzeń samochodów
Zły stan dróg nie tylko obniża komfort jazdy, ale również prowadzi do uszkodzenia pojazdów. Badania wykazują, że prawie 7 na 10 ankietowanych przyznało, że przynajmniej raz zniszczyło oponę, felgę lub element zawieszenia na drogowej dziurze.
Koszty naprawy samochodów uszkodzonych przez złej jakości drogi mogą być znaczne. Co piąta osoba w ciągu ostatnich pięciu lat wydała mniej niż 200 złotych na naprawę, natomiast 22,8% musiało przeznaczyć na ten cel ponad 1500 złotych.
Jeżeli uszkodził się Twój samochód na polskiej drodze, możesz się z nami skontaktować – oferujemy skup aut uszkodzonych w Warszawie.
Podsumowanie
Stan dróg w Polsce budzi wiele kontrowersji i narzekania kierowców. Mimo inwestycji w infrastrukturę drogową, wiele dróg nadal wymaga pilnych remontów. Przyczyną złego stanu dróg jest nie tylko brak remontów i zły stan nawierzchni, ale również niewłaściwe oznakowanie oraz intensywny ruch ciężarówek.
Najwięcej dróg wymaga remontów w Małopolsce, Śląskim, Lubuskiem, Łódzkim i Dolnym Śląsku. Natomiast najlepszy stan dróg można znaleźć w Zachodniopomorskim, Podlaskim i Pomorskim. Koszty naprawy samochodów uszkodzonych przez złej jakości drogi mogą być znaczne. W celu poprawy stanu dróg w Polsce niezbędne są dalsze inwestycje w remonty oraz rozbudowa sieci dróg szybkiego ruchu.
Do głównych tras nie mam zastrzeżeń, można prawie całą Polskę zjechać “Ską” lub autostradą. Przeraża mnie za to jak to opisaliście stan dróg gminnych i powiatowych. Większość z nich nadaje się do remontu. Ostatnio sporo jeździłem po Mazurach i powiem szczerze, jest niebo lepiej niż 20 lat temu, ale to wciąż jest kawał ciężkiej pracy do wykonania.
Fajnie by było jakbyście przygotowali jakieś zestawienie Autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Dobry pomysł, opracujemy artykuł te temat autostrad i dróg szybkiego ruchu. 🙂
No u mnie ogólnie na Pomorzu jest średnio. Mieszkam pół roku w Warszawie, pół roku w okolicach Redy i przyznam szczerze, że jest olbrzymia różnica. Droga prowadząca od Trójmiasta do Redy czy wszystkie drogi gminne które mam w okolicy nadają się jedynie do gruntownego remontu. Musiałem już wielokrotnie z powodu słabego stanu dróg zmieniać komponenty w moim samochodzie – zawieszenie, amortyzatory, opony… No ogólnie słabiutko z mojej perspektywy. NA plus jedyne co, to, że wreszcie można dojechać do Wawki i do Gdańska dość szybko zarówno autostradą jak i S7 a więc to jest duża różnica, ale nic poza tym 🙂